Polytechnické vzdělávání ZŠ I - Webinář I
Polytechnické vzdělávání ZŠ I - Webinář I
2021-02-24 13:30 do2021-02-24 15:00(Europe/Prague)
Praha 6,Česká republika
Podrobné informace o kurzu
Seminář je určen vyučujícím informatiky, fyziky, matematiky, výtvarné výchovy a jiných technických předmětů základních škol, kteří chtějí začlenit do výuky svých žáků badatelský přístup, kteří kladou důraz na aktivní roli žáka ve výuce, kteří připravují pro děti různé úkoly, a tak rozvíjí nové cesty k získávání a rozvoji jejich dovedností, logického myšlení, k porozumění matematickým a fyzikálním zákonitostem ve světě, který nás obklopuje. Ale také těm, kteří chtějí podpořit svůj profesní růst v oblasti informační gramotnosti, a chtějí získat informace o dalších metodách a postupech ve výuce bez ohledu na to, s jakými učebnicemi ve škole pracují.
Vzdělávací program obsahuje teoretickou a praktickou část vhodnou pro sebezkušenostní aktivity, reflexi, pro časově náročnější varianty aktivit a také pro spolupráci účastníků. Celý kurz bude veden interaktivně, účastníci si vyzkouší modelové příklady, aktivně se zapojí.
Při badatelsky zaměřené výuce žáci kladou otázky, formulují hypotézy, plánují ověření; součástí procesu jsou pak také pokusy, vyhledávání a třídění informací. Na závěr dochází k vyhodnocování výsledků, formulování odpovědí a závěrů. Děti mohou pracovat samostatně, častěji ale ve skupinkách a výsledky svých zkoumání pak prezentují před ostatními.
V úvodním bloku semináře si tedy účastníci (jednotlivě nebo ve skupinách) na konkrétním ukázkové úloze se stavebnicí a další pomůckami prakticky vyzkouší, co badatelská výuka v praxi představuje; projdou tedy všemi částmi procesu – od kladení otázek až po prezentaci závěru. Závěr první části bude věnován reflexi.
Na praktickou část naváže teoretický vstup, který představí možnosti badatelského přístupu v přírodovědných předmětech a jeho možnosti, roli učitele v této výuce, propojení na RVP. Účastníci se seznámí teoreticky i prakticky s možnostmi uplatnění aktivizujících metod při badatelské výuce na 1. i 2. stupni základní školy. Získají také náměty k badatelské výuce přírodních věd.
Zakončení bloku bude věnováno debatě, reflexi a také předávání vlastních zkušeností z praxe mezi účastníky semináře.
ílem je podpořit v žácích badatelský přístup, chuť objevovat, zkoumat, tvořit. Logické myšlení by mělo prolínat všechny tematické okruhy ŠVP v průběhu celého základního vzdělávání. Řešení logických úloh, jejichž obtížnost je závislá na míře rozumové vyspělosti žáků, posiluje vědomí žáka ve vlastní schopnosti logického uvažování a může podchytit i ty žáky, kteří jsou ve vzdělávání méně úspěšní.
Seminář má za cíl poskytnout účastníkům nástroje pro užívání metod badatelské výuky v hodinách přírodních věd a naučit je ověřovat hypotézy pomocí různých pomůcek.
Osvědčení o absolvování vzdělávacího programu DVPP v rozsahu 8 hodin pro vykázání výstupu v rámci šablony:
2.II/6 Vzdělávání pedagogických pracovníků ZŠ – DVPP v rozsahu 8 hodin - polytechnické vzdělávání
2.V/4 Vzdělávání pedagogických pracovníků ŠD/ŠK – DVPP v rozsahu 8 hodin - polytechnické vzdělávání
2.VI/4 Vzdělávání pedagogických pracovníků SVČ – DVPP v rozsahu 8 hodin - polytechnické vzdělávání
2.VII/4 Vzdělávání pedagogických pracovníků ZUŠ v rozsahu 8 hodin - polytechnické vzdělávání